Puheterapeutti.fi

Jäsenyys Jäsenedut

Jäsenedut/Medlemsförmåner

Neuvontaa/Rådgivning:

Palvelussuhteen ehtoihin ja palkkaukseen liittyvissä asioissa
Ammatinharjoittamiseen liittyvissä asioissa
Lakineuvontaa yksityiselämään kuuluvissa oikeudellisissa asioissa

I ärenden angående tjänsteförhållandets villkor och lönesättning
I ärenden angående yrkesutövning
Juridisk rådgivning i rättsliga ärenden inom privatliv

Oppaat/Guider:

- Ammattiextra
- Ammatinharjoittajan perusohjeisto
- Laatuopas
- Palkkaopas

- Yrkesextra
- Grundanvisningar för yrkesutövare
- Kvalitetsguide
- Löneguide

Vakuutuksia/Försäkringar:

Palkansaaja-asemassa olevat jäsenet on vakuutettu työttömyyden varalta Erityiskoulutettujen Työttömyyskassassa.

Ammatinharjoittajajäsenet voivat liittyä Puheterapeuttiliiton ryhmäpotilasvahinkovakuutukseen.

Liiton ottamana ja maksamana ryhmävakuutuksena jokaisella jäsenmaksunsa maksaneella varsinaisella jäsenellä ja työttömyyskassaan kuuluvalla opiskelijajäsenellä on voimassa ammatillinen vastuu- ja oikeusturvavakuutus. Oikeusturvavakuutus kattaa palvelussuhteen ehtoihin ja ammattiin liittyvissä riita- ja rikosasioissa asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja. Vastuuvakuutus antaa turvaa tuottamuksesta johtuvan vahingonkorvausvelvollisuuden varalta tilanteisiin, joissa puheterapeuttina toimiessaan voi joutua korvausvelvolliseksi aiheutuneista henkilö- tai esinevahingoista.

De medlemmar som är löntagare är försäkrade för eventuell arbetslöshet i de Specialutbildades Arbetslöshetskassa.

De medlemmar som är yrkesutövare kan ansluta sig till Talterapeutförbundets gruppförsäkring för patientskador.

Förbundets gruppförsäkring är en ansvars- och rättskyddsförsäkring och är i kraft hos varje ordinarie medlem och studerandemedlem som hör till arbetslöshetskassan, förutsatt att medlemmarna har betalat medlemsavgiften. Rättskyddsförsäkringen täcker advokat- och rättegångskostnader i tviste- och brottmål som berör tjänsteförhållandets villkor och yrkesverksamheten. Försäkringen tryggar för skadeståndsskyldighet som förorsakats av vållande, i situationer där talterapeuten i sitt yrke kan bli ersättningsskyldig för person- eller sakskada.

Apurahoja ja stipendejä/Penningunderstöd och stipendier:

25-vuotisjuhlarahastosta apurahoja puheterapia-alaa edistävään tutkimukseen, koulutukseen ja julkaisutoimintaan

Pro gradu -stipendejä opiskelijajäsenille tutkielman tekemistä varten kaksi kertaa vuodessa

25-års jubileumsfonden delar ut understöd för forskning, utbildning och publikationsverksamhet som befrämjar talterapiverksamhet

Studerandemedlemmar kan söka pro gradu-stipendier för arbetet med avhandlingen. Pro gradu-stipendier delas ut två gånger om året.

Lehti/Tidning:

Puheterapeutti-lehti neljä kertaa vuodessa

Puheterapeutti -tidningen fyra gånger om året

Sähköpostiosoite/E-postadress:

Puheterapeutti.fi -sähköpostiosoite

Puheterapeutti.fi -e-postadress

Alennuksia ja muita etuuksia/Rabatter och andra förmåner:

Puheterapeuttien Kustannus Oy:n koulutukset ja julkaisut jäsenhintaan

Jäsenet saavat vakuutuksia itselleen ja perheelleen jäsenhintaan OP-Pohjolasta, esimerkiksi Järjestön Tapaturmavakuutus, Järjestön Perushenkivakuutus, Järjestön Jatkuva SuperEuro-matkavakuutus, autolle OP-Pohjolan JärjestöKasko ja Omakoti-vakuutus.

Puheterapeuttiliiton yrittäjäjäsen voi hankkia edullisesti Suomen Yrittäjien laajan palvelupaketin ilman, että hänen täytyy liittyä Suomen Yrittäjien jäseneksi. Palvelupaketti avaa pääsyn Suomen Yrittäjien jäsenetuihin, mutta ei sisällä jäsenyyttä Suomen Yrittäjissä tai sen paikallisyhdistyksissä.

Pankkisopimukset Danske Bankin kanssa; alennuksia luoton noston kuluista, korkoetuja yms., Leonia Rahoitusyhtiön Autoprime-osamaksurahoitus sekä omia etuja vastavalmistuneille.

www.jäsenedut.fi -sivusto

Etuja Teboil-huoltamoilta

Hertz-autovuokraamo tarjoaa akavalaisille jäsenille Suomessa ja ulkomailla jopa 15 prosentin alennusta edullisimmasta julkaistusta jäsenetuhinnasta.

Lomaetuja A-lomista

AKAVA -erityisetuja Tallink Silja Linen ja Viking Linen matkoista

S-ryhmän hotelliketjut Sokos Hotellit ja Radisson SAS-hotellit tarjoavat akavalaisille jäsenille kausittain vaihtuvia tarjouksia.

Utbildningar som ordnas och publikationer som ges ut av Puheterapeuttien Kustannus Oy till medlemspris

Medlemmar har möjlighet att ta försäkringar till medlemspris åt sig själv och sin familj via OP-Pohjola, till exempel Organisationens Olycksfallsförsäkring, Organisationens Grundlivförsäkring, Organisationens Kontinuerliga SuperEuro- reseförsäkring, för bilen OP-Pohjolas  OrganisationsKasko och Omakoti-försäkring.

De medlemmar som är yrkesutövare kan med fördel få en bred paket av tjänster utan att han måste gå med Företagarna i Finland. Tjänsten ger tillgång till finländska företags medlemskap fördelar, men inkluderar inte medlemskap i Företagarna i Finland eller dess lokalföreningar.

Bankavtal med Danske Bank; avdrag på kredituttagskostnader; ränteförmåner m.m., Leonia -finansieringsbolags Autoprime -avbetalningsfinansiering och egna medlemsförmåner för akademiker.

www.jäsenedut.fi – webbplats

Förmåner på Teboil-servicestationer

Hertz- biluthyrning bjuder AKAVA-medlemmar på upp till 15 procents rabatt, på den mest förmånliga utgivna medlemspriset både i Finland och utomlands.

Semesterförmåner från A-lomat

AKAVA-specialförmåner på Tallink Silja Lines och Viking Lines resor

S-gruppens hotellkedjor Sokos Hotels och Radisson SAS erbjuder AKAVA -medlemmarna säsongmässigt växlande erbjudanden.